mandag 11. mai 2009

Kristiansandskos ble Markensmareritt

Det var en kjølig dag i Kristiansand, og jeg var på besøk. Hadde i grunn ikke sett sørlandsperlen siden Julius' yngre dager, så det kriblet litt i magen. Jeg vandret nedover Markens og ante fred og ingen fare. Plutselig stod det der, ruvende over meg med sin kapitalistiske makt. McDonald's. 

For en skandale. Et ellers flott bygg i en ellers hyggelig by. 



Jeg måtte stoppe, finne frem kamera og knipse bevis. Dette måtte jeg vise vennene mine hjemme i Oslo. Bildet ble møtt med vanntro og misnøye. Hvordan var det mulig at byen vi alltid maste om å få reise til når vi var mindre, den eksotiske byen som var så fjern, men samtidig så nær, kunne la seg kue av amerikanske markedskrefter? Bobla sprakk. Der og da. Kristiansand er ikke lengre annet enn enda en av de norske byer som er små, men gjerne vil være store.  

Hvorfor i alle dager har McDonald's fått lov til å ta bolig i ett av Kristiansands fineste bygg?Snakk om å kaste perler for svin. Det kunne vært interessant å vist 100 mennesker et bilde av bygget og spurt hva de tror skjuler seg bak døra. Jeg tipper bibliotek, konserthall eller teater vil ligge en del høyere på lista enn ussle McDonald's.  

Jeg øynet et lite håp da jeg kom over en artikkel i Fædrelandsvennen. McDondald's ønsker å leie ut lokalene sine, og da gjerne til kulturbegivenheter. Vondt ble likevel verre da jeg oppdaget hva artikkelen gikk ut på: http://www.fvn.no/kultur/musikk/article666914.ece

Utleieansvarlig Ruben Storevold røper at det har kommet flere bud fra folk som ønsker å ta over lokalene, men at ingen av budene kan aksepteres av eier. Hallo? Et bud på 2,50,- og en bugg burde være en sum symbolsk nok til å parkere motbydelige McDonalds på sidelinjen i enhver budrunde. Her snakker vi 500 kvm gulv med et åpenbart større potensial enn å servere sørlendinger helseskadelig og miljøfiendtlig kost. 

Så hvem er egentlig jungelens konge i denne byen? Hadde jeg ikke visst bedre ville jeg tippet Sabeltanns bolighai. Tjener dere fett nok på McDonald's? Har dere sluttet å bry dere om verdighet og dannelse? Mangel på kulturell kapital i Kristiansand åpenbarer seg i all sin prakt. 

Så, kjære sørlendinger. Ikke skjem ut byen deres med a la McDonald's holde reir i et av kvaderaturens fineste bygg. 

Ut med frityrfettet, inn med sceneteppet!

3 kommentarer:

  1. Nå skal det vel innrømmes at bygget alltid har vore kapitalistisk - det er bygd som ein bank...

    SvarSlett
  2. Takk Karl - for info om like ville tilstander i Bergen: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:McDonalds_Bergen.jpg

    Make the madness stop!!

    SvarSlett
  3. for eit vakkert slagord, Tina Marii ;) Og ja, det er villt i Bergen og!

    Signhild: jaudå, men det er skilnad på ein bank og macer'n!

    SvarSlett